4 MIN LESETID

Zendesk Explore: Feilsøking og tips

Zendesk Explore er et kraftig, skybasert rapporteringsverktøy som hjelper bedrifter samle inn og analysere data som gir viktig innsikt i bedriften. Her er noen av de vanlige problemene man kan støte på når man jobber med Zendesk Explore og feilsøking av disse. I tillegg kommer noen nyttige tips og triks for å få mest mulig ut av analyseplattformen.

Jeg får ikke endret rapportene i Zendesk Explore

Et vanlig problem er at brukere ikke får endret rapportene i Zendesk Explore som de ønsker, eller at endringer ikke lagrer seg. Her er noen tips for feilsøking:

  • Sørg for at du bygger spørringen på riktig datasett
  • Ikke bygg alt-i-ett spørringer, hold spørringene rene
  • Ha kontroll på filtrene og bruk dem i dashboardene, ikke inne på spørringene.
  • Ekskluder filtre på spørringen i dashboardet for å finne ut hvilket filter som roter det til.
  • Bookmarks trenger litt tid før de lagrer seg, ikke opprett dem for raskt

Dataene i rapportene i Zendesk Explore er feil

Mange opplever at dataene i rapportene i Zendesk Explore er feil, her er noen tips for feilsøking:

  • På de lavere planene til Zendesk Suite og Explore oppdaterer dataene seg en gang om dagen.
  • Fra Professional og opp, oppdaterer dataene seg en gang i timen, med mindre du bruker live data.
  • Kontroller alle filtre, skjulte og synlige.
  • Det er ikke data fra alle datasett i Zendesk Explore som du kan sammenligne med data fra eks. Zendesk Support.

Zendesk Explore laster tregt og har ytelsesproblemer

Opplever du at Explore laster tregt eller at noen spørringer ikke laster i det hele tatt. Det kan hende at rapporten viser for mye data. Her er noen tips:

  • Bruk filtre for å redusere hvor mye data som presenteres.  
  • Ha minimum et datointervall som filter for å sørge for at dataene laster raskere
  • Kontroller nettverkshastigheten
  • Restart av nettleser/PC

Jeg har ikke tilgang til alle rapporter i Zendesk Explore

Mange opplever at de ikke får opp alle rapporter som de vet eksisterer i Zendesk Explore. Her er noen grunner som kan være årsaken:

  • Rapportene i Zendesk Explore er knyttet til eier, deler ikke eieren en rapport, eksisterer rapporten kun for eieren
  • Du har ikke tilstrekkelig tilgang i Explore, tilganger er (basert på planen du er på) knyttet til rollen din, snakk med en Zendesk administrator
  • Brukeren din har blitt nedgradert, eller tilgangen din har blitt fjernet
  • Du har flere brukere og har logget inn med feil bruker

Zendesk Explore tips

Her er noen generelle Zendesk Explore tips:

  • Forsøk å begrense antall rapporter, dataanalyse er for mange gøy, men det er ineffektivt å dykke for dypt ned i dataene
  • Send de viktigste rapportene på e-post til de som skal ha dem (inkludert deg selv).
  • Bruk Explore tagg på brukerne som ikke har Zendesk lisens.
  • Bruk “Diplayed values” for å gjøre spørringene lettere å lese.
  • Bruk “Calculations” for å begrense dataene og fjerne nullverdier om det hjelper deg å lese dataene.
  • Gi attributtene som hører sammen nesten like farger, i spørringer som sammenligner data.
  • Bruk “business hours” som metric i svartid-spørringene.
  • Bruk konsekvent tall eller prosent i spørringene, legg evt. til tall eller prosent som tooltip.
  • Bygg spørringer på saksfeltene du har lagt til selv, eller legg dem til som filter.
  • Ta stikkprøver ved hjelp av visninger

Zendesk Explore tilbyr en rekke veiledninger og instruksjoner som kan hjelpe deg med å opprette eller endre rapporter riktig. Hvis du fortsatt har problemer med rapporter, ønsker hjelp med Zendesk Explore eller ønsker du vi skal opprette rapporter for deg? Kontakt oss her.